Gå til hovedindhold
Ægte samarbejde. Bedre resultater.

Case: Haveselskabet

Samspil mellem decentrale og centrale behov

&web har rådgivet Haveselskabet om udformning af digital løsning til forening med stærk lokal forankring og behov for fælles struktur.

 

Maleri af Haveselskabets have

Haveselskabet, 30.000 medlemmer, over 100 hjemmesider

Hvordan skaber man over 100 hjemmesider, der både har deres eget liv, men samtidig deler indhold med et overordnet website?

Hvordan styrer man uden om at det ender i kaos? Hvordan skaber man en fælles, brugervenlig struktur og bygger de mange sites på en sund teknisk platform?

Det var udfordringen for Haveselskabet, som er en forening med over 100 lokale enheder. Haveselskabets eksistensberettigelse er både en meget bred vifte af lokale foreningsaktiviteter, såvel som centrale medlemsservices og det grafisk indbydende trykte medlemsmagasin Haven.

Behov for sammenhæng

I mangel af bedre havde mange lokale enheder allerede bygget deres helt egne hjemmesider med meget stor forskel i grafisk udtryk og funktionalitet. Det betød en manglende sammenhæng på tværs. Lokale arrangementer blev fx oprettet på en lokal hjemmeside, men nåede aldrig ind i Haveselskabets centrale kalender. Og nogle af de lokale enheder havde svært ved selv at håndtere teknologien.

Tværgående overblik

Vi bidrog med at skabe en brugervenlig og konsistent struktur, der både tilgodeser en fælles profil for Haveselskabet og samtidig lader de lokale enheder stå frem som selvstændige enheder. Ved samtidig at kende teknologien, kunne vi også anvise en vej frem, som er til at håndtere teknisk.

Balance mellem lokalt og centralt

Særligt fokus havde vi på at ramme den helt rigtige balance mellem lokalt og centralt, som både giver en fornemmelse af at lokalafdelingerne har deres eget site, og at Haveselskabet er en sammenhængende forening, hvor man nemt kan finde de ting, der går på tværs af lokalenhederne.

"Vores vigtigste aktiv er vores ca. 30.000 medlemmers engagement, og derfor var det helt kritisk for os at skabe velfungerende hjemmesider til Haveselskabets over 100 lokale kredse. Bjørn har været en værdifuld hjælp til at afdække vores behov, balancere behovet for central styring med lokal frihed, og sikre vi fik det fra vores tekniske samarbejdspartnere indenfor web, vi reelt havde brug for." 
Charlotte Garby, direktør, Haveselskabet