Gå til hovedindhold
Ægte samarbejde. Bedre resultater.

Er din organisation klar til uventede udfordringer?

Når uventede ufordringer rammer, er nogle virksomheder bedre end andre til at tilpasse sig situationen og træffe de bedst mulige beslutninger, til trods for et svagt beslutningsgrundlag.

Men hvad er det for en forberedelse og hvilken attitude, som skaber denne robusthed over for forandringer?

Myrer som samarbejder

Læs artiklen for at du og din virksomhed kan blive bedre rustet til en usikker fremtid.

27.10.2021
Læsetid: 4 minutter
Af Bjørn Axelsen

Digital konsulent,
stifter af &web

I 2005 ramte orkanen Katrina New Orleans og førte død og ødelæggelse med sig.

Hvor den offentlige redningsindsats fejlede voldsomt, udøvede supermarkedskæden Wal-Mart en enestående indsats i de kritiske timer efter orkanen ramte, ved at sørge for at få fornødenheder som fx drikkevand ud til dem, der havde mest brug for det.

Wal-Mart havde allerede tidligere prøvet kræfter med orkaner, og begyndte i dagene op til orkanen at forberede sig, bl.a. ved at få de rette forsyninger frem hvor der ville være brug for dem. Modsat myndighederne, er Wal-Mart en toptunet maskine, når det gælder om at styre logistikken og dag-til-dag leveringer.

Men man vidste godt, at det ikke ville være muligt fra hovedkontoret at styre tingenes gang. I stedet gjorde man det klart, at der var brug for at man lokalt søgte at træffe de rigtige beslutninger - ledelsen skrev dette ud til alle butikkerne:

“A lot of you are going to have to make decisions above your level. Make the best decision that you can with the information that’s available to you at the time, and, above all, do the right thing”

Fordi man lokalt var tættere på tingenes gang, betød det også at man bedre kunne vurdere, hvordan man bedst kunne få varer frem til dem, der havde mest brug for dem. En medarbejder gik endda så langt som til at bryde ind i et aflåst Wal-Mart lager med en gaffeltruck for at skaffe drikkevand til et lokalt plejehjem.

Men hvad betyder historien om Wal-Mart for virksomheder, der arbejder med digitale services?

Vi er ikke midt i en naturkatastrofe, men vi er gerne på en slagmark, hvor tingene går hurtigt, og hvor vores tilbud til brugere og kunder hurtigt kan vise sig ukonkurrencedygtigt. Og det kan gå galt på mange planer, det kan være forretningsmodel, brugerbehov, brugervenlighed, design, ny teknik, kundeservice.

1) Forberedelse på forandringer

Vi har brug for tæt at følge udviklingen i de ting vi arbejder med. Hvordan udvikler markedet sig? Hvordan flytter kundernes behov sig? Hvordan oplever kundernes vores produkt? Hvilke tekniske udviklinger sker der? Er der nogen som servicerer kunderne bedre end os?

Hvor Wal-Mart allerede var toptunet til logistik og supply chain, er udbydere af digitale services udfordret af, at vi løbende har brug for at lære nyt, både måder at arbejde på og nye teknologier.

Vi har også brug for at kvalificere nye ideer, som på sigt skal udvikle vores produkter. Det betyder at vi skal eksperimentere, bygge prototyper, afprøve forbedringer, prøve dem af på kunderne. Ellers lærer vi ikke at komme i front.

2) Ledelsen skal kommunikere retning

Ligesom ledelsen sagde "do the right thing" til butikkerne, er det afgørende at ledelsen kommunikerer, hvad virksomheden er til for. Hvor skal vi hen? Hvad er vores formål - hvad er det vi skal være de bedste til, og hvad vil det sige for både kunder, medarbejdere og ejere? Det er forudsætningen for at ledelsen kan uddelegere ansvar, så man decentralt arbejder på en fælles sag.

3) Decentralisering af beslutninger

Tit træffes de bedste beslutninger af dem, som har indgående viden om det, de beskæftiger sig med.

Med Katrina var de enkelte butikker tættest på lokalsamfundets behov, og derfor var det bedst at uddelegere beslutningerne om hvordan varer blev fordelt lokalt.

På samme måde med digitale services: nogle mennesker er de rette når det gælder forretningsforståelse, andre når det gælder brugervenlighed og nogle tredje når det gælder kundeservice. For at træffe de rigtige beslutninger, og for at kunne have hurtige og effektive beslutningsprocesser, skal beslutningerne ned i organisationen. Ledelsen skal tegne retningen, men detaljerne skal ikke udformes på direktionsgangen.


Har du brug for at få større viden om dine brugere og interessenter, kan &web bidrage med at skabe løbende research som styrker din organisations viden.

Vi kan også udfordre jeres måde at arbejde på og komme med indspark til, hvordan I kan arbejde mere decentralt med beslutninger.