Gå til hovedindhold
Ægte samarbejde. Bedre resultater.

Prioritér det mest værdiskabende, når budgettet er stramt

Når budgettet ikke er helt hvad du godt kunne tænke sig, hvad gør man så? Start med at mærke, om dit projekt over hovedet kan skabe værdi og skal gennemføres? Og hvis du tror på det, så handler det om at fokusere på værdi frem for perfektion.

Gammel mand tæller sine penge
Salomon Koninck: En olding tæller sine penge

Brug artiklen som en tjekliste på at du navigerer bedst muligt, når manpower og budgetter er begrænsede.

09.09.2021
Læsetid: 4 minutter
Af Bjørn Axelsen

Digital konsulent,
stifter af &web

Du kender det sikkert: du vil gennemføre et digitalt projekt, måske et redesign af dit website og en ny app. Og du har masser af ideer til, hvordan projektet skal gennemføres, og hvilke kompetencer, du ønsker at trække ind i projektet.

Men når der så kommer tal på, hvad projektet koster, viser det sig at være langt over dit budget. Og hvad gør man så?

1. Få klarhed over hvad der skaber mest reel værdi

Vær skarp på, hvad der skaber reel værdi, og dermed også hvad du - nødtvungent - kan vælge fra i første omgang.

Med andre ord skal du skabe et minimum viable product (se her Eric Reiss fortælle om MVP).

Kan du demonstrere, at du rent faktisk kan skabe værdi, vil du ofte kunne få din ledelse eller investorer med på at skalere op og skabe et mere omfattende produkt senere.

 

2. Skab effektivt samarbejde

De samme delopgaver, fx med at få kodet en app eller gennemføre brugerresearch, kan have vidt forskellig pris, alt efter hvordan du går ud i markedet. Eller hvordan du agerer internt i en stor virksomhed.

Er du i stand til at skabe et tæt og effektivt samarbejde - og kan du signalere det over for samarbejdspartnerne - vil det påvirke prissætningen af opgaverne.

Undgå at være den rigide kunde
Kommer du med en omfattende, rigid kravspecifikation, vil du dels appellere mere til lidt større spillere på markedet, dels vil mange leverandører også dække sig ekstra ind, fordi de vil tænke at der hurtigt går tid med projektledelse og at overholde diverse detailkrav.

Vær tydelig om, hvad du vil opnå
Omvendt, er du uklar om, hvad du vil med dit projekt, vil det nemt blive opfattet som, at der kan gå lang tid med at skabe afklaring. Da bliver dine opgaver også typisk prissat højere, fordi der bliver indregnet mere tid med at nå helt i mål: der vil gå længere tid med at finde ud af, hvad du reelt vil have, og måske vil der være brug for flere iterationer.

Men kan du i stedet få et både målrettet og tillidsbaseret samarbejde på benene, hvor du er åben om at der er begrænset økonomi og hvor du ved, hvad du vil opnå, kan du starte en dialog om hvad der er muligt, og hvordan I ved fælles hjælp når så langt, det er muligt.

Fleksibiliteten går begge veje
Du skal være åben om, hvad der er must-haves og nice-to-haves. Er opgaven ikke tydeligt defineret, er du nødt til at give leverandøren elastik omkring at ikke alle nice-to-haves nødvendigvis kommer med.

Den type samarbejde kan kun virke, når tilliden er på plads og velbegrundet. Man er nødt til at vide, hvor man har hinanden, og har man ikke arbejdet sammen før, er man nødt til at kigge på andre projekter, som leverandøren har indgået i.

Det lille effektive dreamteam
Er du selv i stand til at finde frem til de helt rigtige mennesker, behøver du måske ikke at gå til et bureau, men kan sammensætte dit eget lille effektive dreamteam, fx med en brugervenlighedsspecialist og en programmør.

3. Byg med standard systemer

Dine penge rækker længst med brug af standard byggekomponenter.

Overvej low code
Bygger du en simpel, første version af en løsning, kan du måske bruge et low code værktøj i første omgang. Da giver du en lille smule køb på friheden til at bygge en løsning 100% efter dine ønsker, men du kommer hurtigere og billigere i gang.

Brug eksisterende services
Eller lad os som eksempel sige, du vil bygge et website og en app, hvor brugerne kan uploade og dele videoer med hinanden: Da kunne du godt få en programmør til at bygge det til dig fra bunden. Men det er en rigtig dyr vej at gå.

I stedet findes der allerede en lang række eksisterende services, der kan håndtere videoer, dvs. at opbevare dem og afspille dem problemfrit på alle forskellige enheder. Med andre ord, den del af dit projekt er commodity, dvs. en standardvare, som der ikke er nogen grund til at udvikle selv. I stedet skal du blot være skarp på, hvilke muligheder der allerede eksisterer, og hvordan du bedst udnytter dem.